Czym wyróżnia się absolwent tego kierunku?
Pedagog opiekuńczy z przygotowaniem w zakresie profilaktyki uzależnień i socjoterapii to specjalista, który:
- łączy wiedzę pedagogiczną z praktycznymi umiejętnościami pracy wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej,
- rozumie mechanizmy rozwoju dzieci i młodzieży,
- potrafi przeciwdziałać zagrożeniom i wspierać w sytuacjach trudnych,
- potrafi budować relacje oparte na zaufaniu i współpracy,
- zna skuteczne i aktualne metody wspierania rozwoju, profilaktyki i socjoterapii.
Gdzie możesz pracować?
Absolwenci tego kierunku znajdują zatrudnienie m.in. w:
- żłobkach i klubach dziecięcych,
- placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjalizacyjnych, interwencyjnych, rodzinnych i świetlicach środowiskowych,
- ośrodkach pomocy społecznej jako asystent rodziny,
- PCPR lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych jako koordynator rodzinnej pieczy zastępczej,
- instytucjach prowadzących programy profilaktyczne,
- organizacjach pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży,
- oraz jako osoba świadcząca specjalistyczne usługi opiekuńcze i społeczny kurator sądowy.
Dlaczego warto wybrać ten kierunek?
- Skupia się on na wsparciu w najważniejszym okresie rozwoju – od narodzin aż do 15. roku życia.
- Łączy wiedzę naukową z praktyką – przygotowuje do realnej pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych środowiskach.
- Różnorodne treningi i warsztaty dają szansę na rozwijanie m.in. samoświadomości, umiejętności interpersonalnych i pracy z grupą, sprzyjają samorozwojowi oraz pozwalają na doskonalenie kompetencji wychowawczych i terapeutycznych, co przekłada się na efektywność w relacjach i pracy z innymi.
- Wyróżnia go nacisk na profilaktykę uzależnień i socjoterapię – obszary niezwykle ważne we współczesnym świecie.
- Student uczy się, jak pomagać nie tylko dziecku, ale i całej rodzinie.
- Przygotowuje się do pracy, która realnie zmienia życie drugiego człowieka.
Warto studiować pedagogikę opiekuńczą z profilaktyką uzależnień i socjoterapią UKW
Jednostka prowadząca:
Wydział Pedagogiki
ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 21 i 46
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 308, 52 34 19 360
e-mail: inped@ukw.edu.pl
Podstawowe zasady
Kandydaci z„ nową maturą”, kandydaci z dyplomem matury międzynarodowej oraz kandydaci ze „starą maturą”.
Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu sumy punktów z:
- Średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”) z części pisemnej z przedmiotów zdawanych na poziomie podstawowym: język polski, język obcy.
- Liczby punktów uzyskanych z rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzającej szczególnie predyspozycje do studiowania na tym kierunku.
Rozmowa kwalifikacyjna dotyczy:- prezentacji siebie oraz samooceny potencjału osobistego do podjęcia pracy w zawodzie (analiza mocnych i słabych stron),
- motywacji do studiowania na kierunku,
- analizy wylosowanej trudnej sytuacji wychowawczej oraz zaproponowanie rozwiązań tej sytuacji.
Naliczanie punktów dla różnych typów matur
Kandydaci z "nową maturą"
1.Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów z części pisemnej na świadectwie dojrzałości. Do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych wlicza się język polski, język obcy zdawany na poziomie obowiązkowym i od 1 do 3 przedmiotów dodatkowych, gdzie od 2010 roku jako jeden z przedmiotów dodatkowych obowiązkowo uwzględniana jest matematyka
2.Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:
- 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
- 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).
3.W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
4.Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).
Kandydaci ze „starą maturą” Pobierz
Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB) Pobierz
Przedmioty realizowane na kierunku:
- Podstawy pedagogiki dla nauczycieli
- Podstawy diagnostyki pedagogicznej
- Podstawy psychologii dla nauczycieli
- Psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania
- Podstawy dydaktyki
- Etyczne i prawne aspekty pracy pedagoga
- Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej (e)
- Kultura języka z emisją głosu
- Technologia informacyjnokomunikacyjna (TIK)
- Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu i przedsiębiorczości
- Trening umiejętności interpersonalnych
- Metodyka animacji grupy
- Trening umiejętności wychowawczych
- Teoria i metodyka kierowania pracą grupy
- Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego uczniów
- Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju dziecka do 6 roku życia
- Diagnozowanie w profilaktyce uniwersalnej (e)
- Diagnozowanie w socjoterapii (e)
- Sesja suprewizyjna i podsumowująca
- Teoria i metodyka wspomagania rozwoju psychospołecznego uczniów
- Wspomaganie rozwoju dziecka do 6 roku życia (e)
- Projektowanie i ewaluacja w profilaktyce uniwersalnej
- Projektowanie i ewaluacja w profilaktyce selektywnej i wskazującej
- Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci
- Warsztat pracy z rodzicami
Przedmioty do wyboru:
- Trening intrapsychiczny/Trening asertywności
- Organizacje pozarządowe wobec problemów społeczeństwa polskiego/Metodyka pracy organizacji pozarządowych na rzecz osób marginalizowanych
- Metoda projektu w pracy opiekuńczo-wychowawczej/Metoda projektu w profilaktyce uzależnień
- Historyczne uwarunkowania zmian praktyk opiekuńczo-wychowawczych/Dzieje zabaw i zabawek dziecięcych
- Wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dzieci do lat 3/Pielęgnacja niemowląt i dzieci
- Tworzenie warunków do rozwoju funkcji wykonawczych dzieciom do 6 roku życia/Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci do 6 roku życia
- Zaburzenia rozwojowe w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa/Wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami i ich rodziców
- Psychopatologia rozwojowa/Psychologiczne uwarunkowania zachowań ryzykownych
- Rekomendowane programy profilaktyki selektywnej i wskazującej dla dzieci /Rekomendowane programy profilaktyki selektywnej i wskazującej dla młodzieży
- Rozwijanie kompetencji uczniów zagrożonych/Praca z uczniami z trudnościami w nauce
- Inicjowanie i zarządzanie zmianą indywidualną / Inicjowanie i zarządzanie zmianą środowiskową
- Oparte na dowodach programy profilaktyki uniwersalnej dla dzieci/Oparte na dowodach programy profilaktyki uniwersalnej dla młodzieży
- Bezpieczeństwo cyfrowe/szkoła bez przemocy
- Edukacja międzykulturowa w szkole/Procesy edukacyjne w warunkach zróżnicowania kulturowego
- Orientacja i doradztwo zawodowe dla dzieci/Orientacja i doradztwo zawodowe dla nastolatków
Praktyki (390 godzin)
- Praktyka zawodowa w szkole
- Praktyka zawodowa - zajęcia profilaktyczne
- Praktyka zawodowa - zajęcia socjoterapeutyczne
- Praktyka w szkole - stanowisko pedagoga
- Praktyka poza placówkami oświatowymi