Czym wyróżnia się absolwent tego kierunku?

Pedagog opiekuńczy z przygotowaniem w zakresie profilaktyki uzależnień i socjoterapii to specjalista, który:

  • łączy wiedzę pedagogiczną z praktycznymi umiejętnościami pracy wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej,
  • rozumie mechanizmy rozwoju dzieci i młodzieży,
  • potrafi przeciwdziałać zagrożeniom i wspierać w sytuacjach trudnych,
  • potrafi budować relacje oparte na zaufaniu i współpracy,
  • zna skuteczne i aktualne metody wspierania rozwoju, profilaktyki i socjoterapii.

Gdzie możesz pracować?

Absolwenci tego kierunku znajdują zatrudnienie m.in. w:

  • żłobkach i klubach dziecięcych,
  • placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjalizacyjnych, interwencyjnych, rodzinnych i świetlicach środowiskowych,
  • ośrodkach pomocy społecznej jako asystent rodziny,
  • PCPR lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych jako koordynator rodzinnej pieczy zastępczej,
  • instytucjach prowadzących programy profilaktyczne,
  • organizacjach pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży,
  • oraz jako osoba świadcząca specjalistyczne usługi opiekuńcze i społeczny kurator sądowy.

Dlaczego warto wybrać ten kierunek?

  • Skupia się on na wsparciu w najważniejszym okresie rozwoju – od narodzin aż do 15. roku życia.
  • Łączy wiedzę naukową z praktyką – przygotowuje do realnej pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych środowiskach.
  • Różnorodne treningi i warsztaty dają szansę na rozwijanie m.in. samoświadomości, umiejętności interpersonalnych i pracy z grupą, sprzyjają samorozwojowi oraz pozwalają na doskonalenie kompetencji wychowawczych i terapeutycznych, co przekłada się na efektywność w relacjach i pracy z innymi.
  • Wyróżnia go nacisk na profilaktykę uzależnień i socjoterapię – obszary niezwykle ważne we współczesnym świecie.
  • Student uczy się, jak pomagać nie tylko dziecku, ale i całej rodzinie.
  • Przygotowuje się do pracy, która realnie zmienia życie drugiego człowieka.

Warto studiować pedagogikę opiekuńczą z profilaktyką uzależnień i socjoterapią UKW

Jednostka prowadząca:
Wydział Pedagogiki
ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 21 i 46
85-064 Bydgoszcz
tel. 52 34 19 308, 52 34 19 360
e-mail: inped@ukw.edu.pl

Podstawowe zasady

Kandydaci z„ nową maturą”, kandydaci z dyplomem matury międzynarodowej oraz kandydaci ze „starą maturą”.

Przyjęcie kandydatów na I rok studiów odbywać się będzie na podstawie rankingu sumy punktów z:

  1. Średniej ocen (punktów) uzyskanej z części pisemnej na egzaminie maturalnym („nowa matura”, matura międzynarodowa) lub na egzaminie dojrzałości („stara matura”) z części pisemnej z przedmiotów zdawanych na poziomie podstawowym: język polski, język obcy.
  2. Liczby punktów uzyskanych z rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzającej szczególnie predyspozycje do studiowania na tym kierunku.
    Rozmowa kwalifikacyjna dotyczy:
    • prezentacji siebie oraz samooceny potencjału osobistego do podjęcia pracy w zawodzie (analiza mocnych i słabych stron),
    • motywacji do studiowania na kierunku,
    • analizy wylosowanej trudnej sytuacji wychowawczej oraz zaproponowanie rozwiązań tej sytuacji.

Naliczanie punktów dla różnych typów matur

Kandydaci z "nową maturą"

1.Liczba punktów rankingowych jest średnią arytmetyczną punktów z części pisemnej na świadectwie dojrzałości. Do obliczenia średniej i uzyskania punktów rankingowych wlicza się język polski, język obcy zdawany na poziomie obowiązkowym i od 1 do 3 przedmiotów dodatkowych, gdzie od 2010 roku jako jeden z przedmiotów dodatkowych obowiązkowo uwzględniana jest matematyka
2.Kandydatowi przyznaje się liczbę punktów odpowiadającą punktom procentowym uzyskanym z egzaminu maturalnego z poziomu rozszerzonego (z wagą 1,0) lub z poziomu podstawowego (z wagą 0,8) np. za uzyskany wynik 75% przyznaje się kandydatowi:

  • 75 pkt na poziomie rozszerzonym,
  • 60 pkt na poziomie podstawowym (0,8 x 75 = 60 pkt).

3.W przypadku kandydatów, którzy na egzaminie maturalnym zdawali przedmioty dodatkowe do średniej arytmetycznej wlicza się tylko te przedmioty, za które kandydat uzyskał wyższą lub równą liczbę punktów od średniej z punktów przyznanych za przedmioty obowiązkowe.
4.Absolwentom szkół lub oddziałów dwujęzycznych za zdawany na egzaminie maturalnym język obcy nowożytny przyznaje się za poziom podstawowy maksymalną liczbę punktów (100%).

Kandydaci ze „starą maturą” Pobierz
Kandydaci z Dyplomem Międzynarodowej Matury (IB) Pobierz

Przedmioty realizowane na kierunku:

  • Podstawy pedagogiki dla nauczycieli
  • Podstawy diagnostyki pedagogicznej
  • Podstawy psychologii dla nauczycieli
  • Psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania
  • Podstawy dydaktyki
  • Etyczne i prawne aspekty pracy pedagoga
  • Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej (e)
  • Kultura języka z emisją głosu
  • Technologia informacyjnokomunikacyjna (TIK)
  • Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu i przedsiębiorczości
  • Trening umiejętności interpersonalnych
  • Metodyka animacji grupy
  • Trening umiejętności wychowawczych
  • Teoria i metodyka kierowania pracą grupy
  • Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego uczniów
  • Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju dziecka do 6 roku życia
  • Diagnozowanie w profilaktyce uniwersalnej (e)
  • Diagnozowanie w socjoterapii (e)
  • Sesja suprewizyjna i podsumowująca
  • Teoria i metodyka wspomagania rozwoju psychospołecznego uczniów
  • Wspomaganie rozwoju dziecka do 6 roku życia (e)
  • Projektowanie i ewaluacja w profilaktyce uniwersalnej
  • Projektowanie i ewaluacja w profilaktyce selektywnej i wskazującej
  • Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci
  • Warsztat pracy z rodzicami

Przedmioty do wyboru:

  • Trening intrapsychiczny/Trening asertywności
  • Organizacje pozarządowe wobec problemów społeczeństwa polskiego/Metodyka pracy organizacji pozarządowych na rzecz osób marginalizowanych
  • Metoda projektu w pracy opiekuńczo-wychowawczej/Metoda projektu w profilaktyce uzależnień
  • Historyczne uwarunkowania zmian praktyk opiekuńczo-wychowawczych/Dzieje zabaw i zabawek dziecięcych
  • Wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dzieci do lat 3/Pielęgnacja niemowląt i dzieci
  • Tworzenie warunków do rozwoju funkcji wykonawczych dzieciom do 6 roku życia/Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci do 6 roku życia
  • Zaburzenia rozwojowe w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa/Wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami i ich rodziców
  • Psychopatologia rozwojowa/Psychologiczne uwarunkowania zachowań ryzykownych
  • Rekomendowane programy profilaktyki selektywnej i wskazującej dla dzieci /Rekomendowane programy profilaktyki selektywnej i wskazującej dla młodzieży
  • Rozwijanie kompetencji uczniów zagrożonych/Praca z uczniami z trudnościami w nauce
  • Inicjowanie i zarządzanie zmianą indywidualną / Inicjowanie i zarządzanie zmianą środowiskową
  • Oparte na dowodach programy profilaktyki uniwersalnej dla dzieci/Oparte na dowodach programy profilaktyki uniwersalnej dla młodzieży
  • Bezpieczeństwo cyfrowe/szkoła bez przemocy
  • Edukacja międzykulturowa w szkole/Procesy edukacyjne w warunkach zróżnicowania kulturowego
  • Orientacja  i doradztwo zawodowe dla dzieci/Orientacja i doradztwo zawodowe dla nastolatków

Praktyki (390 godzin)

  • Praktyka zawodowa w szkole
  • Praktyka zawodowa - zajęcia profilaktyczne
  • Praktyka zawodowa - zajęcia socjoterapeutyczne
  • Praktyka w szkole - stanowisko pedagoga
  • Praktyka poza placówkami oświatowymi